6 nejdůležitějších lezeckých uzlů

Jednou ze základních dovedností každého lezce je vázání uzlů. Správně uvázaný uzel vám totiž muže při lezení zachránit život. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější uzly, s kterými se při lezení můžete potkat.

Než se pustíte do uzlování, musíte vědět něco o lanech. Při lezení se používají pružná dynamická lana, která tlumí případné pády. Dynamická lana s označením 1 se používají pro lezení na stěnách, při vysokohorské turistice a na skalách. Mívají průměr od 9,5 do 12,5 mm a je u nich riziko přetržení na ostrých hranách.

Čím dál častěji se můžete setkat s polovičními lany nebo lany dvojitými, která jsou pevnější a tím pádem i bezpečnější. Právě poloviční lana jsou v současnosti při lezení nejpoužívanější. Průměr polovičního lana se pohybuje od 8 do 9,5 mm.

Uzly, které prostě musíte znát

I kdyby vás o půlnoci probudili, podali vám lano a řekli „Važ“, musíte s naprostou jistotou zvládnout uvázat vůdcovský uzel, osmičkový uzel, rybářský uzel, lodní uzel, motýlka a prusikův uzel.

Vůdcovský uzel

Jednoduchý uzel, který má hodně široké využití. Právě díky tomu, že se jednoduše a rychle váže, zvládnete to i jednou rukou. I přes to, že se to nemusí na první pohled zdát, drží velmi dobře. Je malý a nezachytává se, proto se využívá ke spojení lan při slaňování.

Využívá se také k navazování jednotlivých členů lanového družstva, nebo jako brzdící uzel při lezení na ledovci. Při skalním lezení se používá jako jisticí smyčka. Uzel vážeme i na koncích lan, aby neproklouzla osmou.

Osmičkový uzel

Je o poznání složitější a větší než vůdcovský uzel ale má oproti němu jednu z největších nosností vůbec. Další výhodou je také to, že se dobře povoluje po zatažení. Osmičkový uzel se používá pro navázání na lano, je proto velmi důležité, abyste ho uměli uvázat bez zaváhání.

Rybářský uzel

Rybářský uzel využijete především při slaňování, dobře jím propojíte lana, a to i když mají různou tloušťku. Dobře drží i na kevlarových a jiných hladkých smyčkách. Pro větší jistotu můžete na koncích lan ještě navázat pojišťovací uzly.

Uzel musíte vázat oběma rukama a po jeho navázání zkontrolovat, jestli se jeho části zaklesly do sebe. Pro kontrolu zkuste svázanými konci škubnout od sebe. Pokud je uzel dobře uvázaný budou konce dobře držet.

Motýlek

Motýlek se váže jen uprostřed lana, používá se na jeho kotvení. Používá se v případech, kdy nemůžete určit, kde bude lano více zatížené. Často se jeho pomocí vytváří lanové zábradlí. Používá se také v podobných případech jako vůdcovský uzel, ale má větší nosnost a je také šetrnější k lanu. Jeho navázání není úplně snadné a po dokončení je nutné prameny lana vyrovnat.

Lodní uzel

Uzel, který navážete opravdu velmi snadno, ale při zajištění lana „na pevno“ je k nezaplacení. Velmi dobře drží a vyplatí se ho naučit vázat jednou rukou na zavěšenou karabinu. Délka jednotlivých konců lana se dá pohodlně měnit bez rozvazování.

Prusikův uzel

Tento uzel patří mezi sebejisticí uzly a používá se také při záchranných akcích. Váže se pomocnou šňůrou na silnější lano. Při jeho vázání se ujistěte, že pomocná šňůra a lano mají dostatečný rozdíl v průměru. Šňůra by měla mít průměr 5 mm pro poloviční lana a 6 mm pro lana jednoduchá. Prusík se po laně posunuje, ale při zatížení dobře drží. Setkat se můžete s francouzským prusíkem, machardovým prusíkem nebo klasickým dvojitým prusíkem.

 

 

Krkonoše, zábava i památky

V devíti článcích jsem Vám představila přírodní krásy nejstaršího českého národního parku a několik zajímavých měst. Samozřejmě zajímavostí je v této oblasti Čech mnohem více, stačí jen zabodnout prst do mapy. V posledním článku se podíváme na místa v Podkrkonoší, která jsou dílem lidí.

LuckyLife11 / Pixabay
  1. Stezka korunami stromů
  • V letošním roce (2017) bude dostavěna a otevřena stezka v Jánských lázních, po které budete moci vystoupat až do korun stromů a prohlédnout si tak patra lesa, kam normálně nevidíte.
  1. Stachelberg
  • Dělostřelecká tvrz na Babí u Trutnova pochází z let 1935 – 1938 je jedním z největších pěchotních bunkrů československé výstavby. Dnes je v bunkru expozice plánů, kreseb, fotografií, zbraní i model, který zachycuje Stachelberg po dostavbě. Umožněna je také prohlídka podzemní části bunkru. Okolím bunkru vede naučná stezka po ostatních bunkrech v blízké linii. Nedávno byla vedle bunkru postavena rozhledna Eliška.
  1. Les Království
  • Vodní nádrž postavená na Labi v roce 1920 u obce Bílá Třemešná je jedinečná svým estetickým vzhledem. Zatopená plocha je maximálně 85 hektarů. Výška hráze je v nejvyšším bodě 41,1 m.
  1. Kuks
  • Barokní hospital sloužil v letech 1744 – 1938 pro vojenské veterány. Na ohradí jsou rozestavěny sochy Matyáše Brauna, které představují ctnosti a neřesti. Nově jsou zrenovované i zahrady. V okolních lesích se nachází další Braunovi sochy, které lépe najdete, když se vydáte po naučné stezce Betlém.
  1. Hrad Pecka
  • Zřícenina hradu z roku asi 1322 nazývaná také jako Perla Podkrkonoší. Z hradu je rozhled na Krkonoše se Sněžkou i Černou horou.
  1. Kemp svaté Kateřiny
  • Zde si přijdou na své hlavně děti. V kempu se nachází mimo jiné i minizoo a můžete se zde projet na velbloudech.

Zuzana Dušková

 

Vrchlabí má co nabídnout

V tomto článku Vám představím dvě brány Krkonoš: Vstupní bránu, kterou je Vrchlabí a Východní, kterou je Žacléře.

Einfach-Eve / Pixabay

Vrchlabí

První zmínka o městě je z roku 1359. V dnešní době má město rozlohu 27,66 km2, 12 502 obyvatel a leží v nadmořské výšce 477 m.n.m. Ve městě se nachází i Správa Krkonošského národního parku a Krkonošské muzeum.

Turistické cíle

Nad městem se tyčí 1 036 metrů vysoká hora Žalý s rozhlednou, kam se můžete dostat po Bucharově, červeně značené cestě nebo využít lanovku začínající v Herlíkovicích. Vrchlabím také vede naučné stezky po červené a po zelené turistické trase. Naučné stezky vás provedou kolem radnice, kostela sv. Vavřince, Augustiánského kláštera, kapliček nebo třeba historických domků. Můžete navštívit i renesanční zámek z roku 1546, jeho park a zámeckou kapli Černínů-Morzínů.

Žacléř

Nachází se na východní straně Krkonoš výšce okolo 600 m, rozloha je 21,2 km2 a asi 3 207 obyvateli. Dříve se v Žacléři těžilo černé uhlí a vyráběl porcelán. Dnes zde můžete navštívit regionální muzeum, rozhlédnout se po náměstí, prohlédnout si radnici nebo třeba sochu sv. Floriána. Ze Žacléře se můžete vydat třeba na okruh přes Rýchory a Dvorský les, na Rýchorskou boudu nebo k prameni Bobru.

Mikroregion Žacléřsko leží mezi Rýchorami a Vraními horami, ukrývá spoustu přírodních zajímavostí a sdružuje obce Lampertice, Královec, Bernartice a Zlatá Olešnice, po nichž se můžete vydat na kole a navštívit tak historické památky a rozhlédnout se po rozmanité krajině.

Zuzana Dušková

Turistika a sport v Krkonoších – Špindlerův mlýn

Dalším podhorským městem, které Vám po Trutnově, Harrachově představím je Špindlerův mlýn.

katka451 / Pixabay

Špindlerův mlýn

Asi nejznámější a největší české horské středisko se nachází v nadmořské výšce 575–1555 m.n.m. má asi 1125 stálých obyvatel a rozlohu 76,9 km2. První zmínky pocházejí z 16. století, kdy zde žili především horníci. Dnes zde největší část obyvatel tvoří hoteliéři.

Turistika a sport

V létě si zde na své přijdou turisté, kteří mohou využít několik tras vedoucích přes pramen Labe, údolí Bílého Labe, Horní Mísečky, Sněžné jámy, ale třeba i na Sněžku. Po cestě se můžete občerstvit například na Špindlerově boudě, Výrovce, Labské boudě, na chalupě Na Rozcestí nebo třeba na Friesových boudách, a dalších. Po turistických trasách se můžete vydat pěšky, na kole či koloběžce a na některé cíle se dostanete i autem. Spousta bud a chalup slouží jako hotely a wellness střediska, kde si můžete příjemně za relaxovat po náročných výšlapech. Nachází se zde i aquapark a několik hotelů má i vlastní bazén. Vybudována je bobová dráha i lanový MonkeyPark. A mnoho dalšího.

Nachází se zde i Labská přehrada vybudovaná v mezi lety 1910-1916 slouží zejména proti povodním a je nejvýše položeným vodním dílem na Labi. Kvůli strmým břehům zde není možné koupání, můžete si však vypůjčit loďku nebo přehradu přemostit na laně.

V zimě je zde spousta sjezdovek s různou obtížností, a tak si na své přijdou děti, začátečníci i zdatní lyžaři. Pro ty, kdo dávají přednost běžkám před sjezdovkami, je zde kolem osmdesáti kilometrů běžeckých tras. Ve „Špindlu“ jsou také vybudovány i tři snowparky. S dětmi můžete vyzkoušet třeba i jedno ze tří kluzišť, sáňkařskou dráhu nebo snowtubing (jízda na nafouklém kruhu/pneumatice ve sněhovém korytu). Stejně jako v létě můžete využít i wellness, aquapark a některé bazény.

Zuzana Dušková

Přestavby na elektrokolo: Cykloturistika pro vás už díky e-kolu nebude takovou dřinou

Máte rádi cyklistiku jako sport, ovšem neradi se na kole příliš namáháte a proto jen nevyužíváte tak často, jak byste si přáli? Pak si ho nechte přestavět na elektrokolo. Rázem se pro vás výjezdy na kolech stanou mnohem zábavnější záležitostí, při které se nesedřete.

tankaplus-cernaElektrokolo samozřejmě není určené pro lenochy. I na něm totiž musíte neustále šlapat do pedálů. Samo za vás kopce nevyjede. Rozdíl proti běžnému kolu spočívá pouze v tom, že vám nainstalovaný přídavný motůrek přidá trochu na výkonu. To znamená, že při šlapání budete mít přeci jen o trochu méně práce nežli na klasickém bicyklu.

E-kolo pomáhá zlepšovat fyzičku

Elektrokolo mohlo vzniknout z mnoha důvodů. Jedním z nich byl jistě i fakt, že lidé, kteří mají nějaké zdravotní komplikace, nemohli běžné kolo využívat. Neměli šanci podávat plné výkony, což jim značně ztěžovalo výjezd každého jen trochu náročného terénu. Díky elektrickému motůrku dnes už hravě zvládnou i kopce, na které by si jinak netroufli. Dá se říci, že elektrokolo přispívá ke zlepšení zdraví a fyzičky. Je určené pro lidi každého věku, mladé i seniory.

Přestavba je jednoduchá a rychlá

Co se týče samotné přestavby, dá se provést prakticky u jakéhokoliv typu klasického kola. Odborníci vám na něj nainstalují veškeré potřebné zařízení, které samo o sobě váží jen pár gramů, takže nijak výrazně nezvedne celkovou hmotnost kola. Přestavba je záležitostí maximálně několika desítek minut. Dá se tak říci, že přijedete do servisu a za chvíli už odjíždíte s modernizovaným kolem, které vám budou mnozí závidět. Mnoho lidí má k e-kolům předsudky, což je ale spíše známka jejich omezenosti. Kdo si elektrokolo vyzkouší, ten si ho obvykle nemůže vynachválit.

Díky elektrokolu se můžete vydat na cyklovýlety tam, kam si umanete. I tehdy, máte-li přeci jen trochu horší fyzickou kondici, kvůli níž byste si na běžném kole do určitých terénů netroufli. S e-kolem je hravě zvládnete.